Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Winkelwagen 0 € 0,00
Winkelwagen

Er zijn nog geen artikelen in de winkelwagen geplaatst.

Naar winkelwagen Verder winkelen
Windfoil

Windfoil

Windfoil

De ontwikkelingen in windfoilen gaan supersnel. Het is een hele nieuwe en sensationele manier van windsurfen wat al mogelijk is bij 8-9 knopen wind. Het nadeel is wel dat je relatief diep water nodig hebt. Neem voor alle zekerheid iets meer dan een meter om te voorkomen dat je de bodem raakt.

Een windfoil is relatief prijzig, maar besef dat je geen mega grote zeilen nodig hebt. De prijs van een foil zal niet eens heel veel afwijken van een compleet 9.5 tuigage (zeil, carbonmast & carbongiek). Op de foil kan je al bij 8 - 9 knopen uit de voeten met je 7.8 - 8.5 m²

Windfoilen is niet moeilijk. Een beetje windsurfer zal al vrij snel kunnen varen, hoewel je in het begin als een rodeorijder op en neer zal gaan. Om het gemakkelijker te maken adviseren wij te starten met een kortere mast van 40 of 75 centimeter. 

Windfoilboard

Om te beginnen is het de vraag of je een eigen/oud slalomboard kan gebruiken. Het kan wel, maar is niet aan te raden. In de regel is de vinbox niet voldoende verstevigd en zijn er ook nog andere eigenschappen die afwijken. 
De specifieke windfoilboards hebben nogal afwijkende eigenschappen t.o.v. normale boards.

  1. Een echt foilboard heeft een zeer geringe rockerlijn. Zelfs slalomboards zijn krommer. Een windfoilboard heeft geen rocker nodig, omdat het geen effectief planeervlak heeft. De rechte rockerlijn van een windfoilboard zorgt voor extreme voordelen bij het aanplaneren van de eerste meters.
  2. De tail van een windfoilboard is zeer breed. Op die manier kan je direct de voetbanden instappen, zonder dat je veel snelheid hebt. 
  3. De bodem van een windfoilboard is voorzien van aanzienlijke concaven. De concaven zorgen voor controle wanneer je met het board op het water terecht komt. De druk die ontstaan door de duik op het water kan beter afgevoerd worden. 
  4. De rails van windfoil boards zijn veel ronder dan bij normale boards. De ronde rails zorgen voor controle bij een onbedoelde duik. Harde rails zijn niet nodig, want hoogte lopen doe je niet a.d.h.v. je rails. 
  5. De neus van een windfoilboard loopt aanzienlijk omhoog. Dit voorkomt duiken in het water wanneer je naar beneden komt. 
  6. De vinbox van het board is extreem verstevigd. De voorkant van de vinbox krijgt bij het windfoilen extreem veel belasting. 

Een goed alternatief op een echt 'windfoilboard' zijn normale freeride, freerace of slalom boards die 'Ready to Foil' zijn. Voordeel is dat je het board tweezijdig kan gebruiken. Behalve normaal windsurfen kan je ook windfoilen. Nadeel is natuurlijk dat je m.n. concessies doet t.o.v. 'echte' windfoilboards. Veel van de eigenschappen in de punten 1 t/m 6 zijn niet van toepassing in een Ready2foil board. 

Foilmast

Foil masten zijn in verschillende materialen te krijgen. Carbon is stijver en duurder, maar biedt betere performance. Het goedkopere alternatief is aluminium. 
Foilmasten zijn er in allerlei lengtes te koop. Kortere masten zijn gemakkelijker, maar hebben als nadeel dat je snel een choppy golf raakt. In het pure begin is 40 cm ideaal, maar al snel wil je veel langer. Voor freeriding is 70 cm meer dan voldoende. 
Wanneer je echt wilt racen heb je 90 cm nodig met een extreem breed board. De extra hoogte is nodig bij het hoogte lopen. Dit hoogtelopen gaat pas goed als je de foil schuin vaart. Een korte mast heeft het risico dat je met de zijkant van het board het water raakt. 

Frontwing

De frontwing zorgt voor de lift. Hoe groter de foil hoe meer lift in het algemeen. Natuurlijk spelen ook profiel, dikte, materiaal, etc een grote rol. 

Stabalizer

De voorste foilwing dient in evenwicht gehouden te worden door de foil stabalizer. De stabalizer bepaalt de horizontale stabiliteit en koersvastheid. Bij de windfoil zie je vaak ook nog een verticale stabilizer. Deze is nodig om de zijdelingse druk van de windsurfer aan te kunnen. 

Foilfuselage

Dit is wellicht het meest onderschatte onderdeel van de windfoil. De Fuselage verbindt aan de onderkant de frontwing en stabalizer. De krachten die op een foil fuselage komen zijn enorm. Carbon is hiervoor het meest geschikte materiaal. In de regel geldt dat een langere fuselage gemakkelijk is dan een korte, omdat het daardoor een stabielere foil is.
De lange kan je als freeriders beschouwen en korte zijn meer voor het racen. 

Windfoilen is in Nederland enorm in opkomst. Bij Telstarsurf zijn er testmodellen voorhanden. Indien gewenst kan je gratis een testmodel meekrijgen om zelf te ervaren hoe het is om te windfoilen.